Barbasco Plus fra Tavita er for mange veien til selve ungdomskilden  
DHEA -naturens egen ungdomskilde  
line decor
  
line decor
 
 
 
 

 
 

Hvordan redusere stress?

Ved stress tilstander er det avgjørende for deg og din helse at du lærer å håndtere stress på en ny og bedre måte. For at du skal få til en vellykket stresshåndtering må du først innse at stress er en utfordring i livet ditt som medfører uønskede konsekvenser.

Det er viktig at du lærer å gjenkjenne når du stresser og hva som gjør at stresset oppstår. Gi deg selv litt tid og se om det finnes andre reaksjonsmønster, rett og slett bedre måter å håndtere stress-situasjonen på. Vellykket stresshåndtering kan enkelt oppnås bare du gir deg selv anledning til å reagere mer balansert, slik at spenningsnivået og eventuelt stresset reduseres.

For at du skal kunne stresse ned er det viktig at du setter av litt "kvalitetstid" til deg selv slik at du kan slappe av uten ytre forstyrrelser. De fleste apparater i huset, inkludert mobiltelefonen, har en av og på knapp! Stress ned ved å unngå støy, redusere tv titting, telefonsamtaler og situasjoner som gjør deg oppkavet.

Stress og ernæring

I perioder med mye stress har kroppen din større behov for antioksidanter fordi stress drastisk øker produksjonen av frie radikaler. I tillegg til frukt og grønt kan kroppen din og ha spesielt nytte av følgende:
B vitaminer, vitamin C, kalsium, magnesium, ginseng, omega 3, resveratrol, beta glucan med god effekt på immunforsvaret og Barbasco Plus for hormonbalansen.

Wellmune WGP® 1,3/1,6 beta glucan har i 3 nye kliniske studier vist seg å effektivt redusere symptomer på stress. WGP beta glucan studiene ble utført på personer med høy grad av fysisk og psykisk stress. Beta glucan viste seg å øke energi og mental tilstedeværelse, samtidig reduserte beta glucan tretthet, spenninger og symptomer på infeksjoner. Mer informasjon om Wellmune WGP® beta glucan finner du på linken ovenfor. WGP® 3-6 beta glucan finner du i ImmiFlex, ImmiMarine og ImmiNexin. Beta glucan produktene kan bestilles hos CareDirect.

Stress og motivasjon

Dessverre er ikke alle i stand til å gjøre noe med stressnivået sitt alene. Det kan derfor være en god investering å hente hjelp og inspirasjon fra andre. Dette kan du for eksempel gjøre blandt annet gjennom bøker, kurs, livsstilcoaching, psykolog og akupunktur. Noen studier har faktisk vist at enkelte har like god effekt av selvstudium via kurs og bøker, som å gå til psykolog.

Yoga, pilates, qi gong, tai chi chuan og meditasjon er alle rimelige alternativer med god effekt på kroppens stressnivå. Aktivitetene passer for alle uavhengig av kjønn og alder og kan ha utslagsgivende effekt på din og din families helse. Husk at stress ofte ”smitter” menneskene du har rundt deg og påvirker i høy grad hvordan du omgås dine medmennesker. Du er derfor ikke alene om å håndtere alle utfordringene ditt stress fører med seg. Vellykket stresshåndtering oppnås ofte først når du involverer og tar hensyn til dine nærmeste!

Kanskje er du fullt klar over at du har alt for mye stress i livet ditt, men er allikevel ikke motivert nok til å gjøre endringene som må til for å redusere stressnivået.
Det er fort gjort å gi opp og si til seg selv at du i alle fall har gjort ”ditt beste”, spesielt dersom du er nedstemt eller deprimert. Det å motivere seg selv til å endre livsstil og adoptere sunnere rutiner oppleves av svært mange som en stor og ofte umulig utfordring, Dette er du eventuelt ikke alene om. Men hva skal du da gjøre?

Det er viktig at du i stede for å hele tiden fokusere på deg selv, legger merke til hvilken effekt du har på dem rundt deg. Du har sikkert noen i liv ditt du er veldig glad i og kun ønsker det beste. Kanskje tilbringer du mindre kvalitetstid med dem enn det du ønsker?

Når du begynner å legge merke til hvilken effekt ditt stressnivå har på dem du er glad i er det langt enklere å motivere deg selv til å gjennomføre endringene som må til. Stresset i livet ditt har alltid en effekt på andre!

Stresshåndtering og avspenning gjennom dialog

Det kan være til god hjelp å involvere dine nærmeste når du starter å bearbeide stressnivået ditt. Snakk gjerne om hvordan du opplever ditt eget stress, og hvordan du opplever at ditt stress påvirker andre. Forklar deretter hvordan du ønsker at det heller skulle ha vært. Under dialogen er det viktig at du også lytter til de andres opplevelse av deg når du har vært stresset. Dette kan hjelpe deg med å se konsekvensene av stresset ditt og føre med seg innsikt som åpner for nye handlingsmønster. Uansett kan bare det å ha en dialog rundt stressnivået i kroppen din i seg selv ha en forløsende og stimulerende effekt.

Dersom du ikke ønsker eller har anledning til å snakke med noen kan du fortsatt oppnå en terapeutisk effekt ved å skrive om det som stresser deg. Med denne fremgangsmåten får du samlet tankene dine samtidig som noe av frustrasjonen skylles ut av kroppen din. Du kan derfor og vurdere å benytte denne strategien før du eventuelt går i dialog med dine nærmeste.

Vis at du ønsker forandring

Det å få støtte fra andre er en viktig motivasjonsfaktor som kan gi uvurderlig fremgang. For å få denne støtten kan de som har måttet leve med stresset ditt ha behov for å vite at du ønsker forandring. Dette kan være avgjørende for å unngå gjentagende konfrontasjoner som stress ofte fører til. Hvordan kan de hjelpe deg og vise forståelse for dine forsøk når de ikke er klar over at du ønsker å forbedre forholdet?

Diskusjoner, krangel og gjensidig stress blir ofte automatisert i en ond sirkel der to parter stanger mot hverandre. For å bryte fri fra dette handlingsmønsteret kreves det både bevissthet og et klart definert ønske om forandring, ofte hos begge parter.

Stress har uønskede konsekvenser

Vi håper denne artikkelen om avspenning og stresshåndtering har lært deg mer om hvordan du effektiv reduserer stressnivået ditt og oppnår en mer balansert livsstil. Tillat deg å innse at stress har uønskede konsekvenser i livet ditt og at tiden nå er inne for positiv forandring!

På samme måte som alle påvirkes av stress har og
alle mulighet til å redusere stress
! Du vil oppdage at etter hvert som du gjør fremgang blir det kun enklere og enklere å redusere stresset i livet ditt. Det viktigste er rett å slett å komme i gang, hva venter du på?

Øvelse for avspenning, motivasjon og vitalitet

Finn en komfortabel stilling, slapp av i skuldrene og les teksten før du gjennomfører denne enkle øvelsen:

Smil og tenk på noe som virkelig gjør deg glad, smilet ditt blir nå enda bredere. Lukk rolig øynene dine og se for deg hvordan du nyter din glade og lystige sinnsstemning. Kjenn hvordan kroppen din føles frisk og lett, nesten svevende. Kan du kjenne den positive energien som nå brer seg utover hele kroppen?

På siden Stress og DHEA finner du mer informasjon om hvordan DHEA fungerer som et stresshormon i balanse med kortisol.


Nedenfor har vi samlet noen lenker til andre nettsteder som tar for seg stress og hvordan du enkelt kan redusere stress i livet ditt:

Pust deg frisk fra stress

Stress er arvelig

Stressforebygging i minoritetsfamilier

Hvordan redusere stress i arbeidslivet?

Stress påvirker morsmelken

Ta testen, hvor stressa er du?
NB! Dette er ikke en medisinsk eller vitenskapelig test.


Ta gjerne kontakt med oss dersom du har tips, råd eller egne erfaringer med stress og stresshåndtering du tror andre kan ha nytte av! Hva gjør du for å redusere stress?

 

Del denne siden

 
 

 

Kortisol og DHEA
Kortisol og DHEA er to av våre viktigste stresshormoner og en god balanse mellom kortisol og DHEA har en vital betydning for din generelle helsetilstand. Denne balansen forstyrres når kroppen kontinuerlig påvirkes av stress slik at spenningsnivået gradvis stiger. Ubalansen stress skaper mellom kortisol og DHEA har negativ effekt på en rekke andre av kroppens hormoner.

Stress og søvn
Når du sover produseres melatonin som i likhet med DHEA sies å ha en foryngende effekt. Melatonin kalles mørkes hormon fordi hormonet kun produseres i større mengder om natten mens du sover. Melatonin motvirker tidlig aldring, viker på immunforsvaret og noen forskere mener melatonin kan ha en livsforlengende effekt. Det er derfor viktig at du har en god døgnrytme og søvnkvalitet. Lider du av stress og søvnforstyrrelse er det viktig at du tar hånd om dette. Avspenningsteknikker kan hjelpe deg til bedre søvnkvalitet. Oppsøk eventuelt lege eller terapeut dersom du plages med dårlig søvnkvalitet eller stress over lengre tid.

Barbasco Plus
Mye tyder på at naturproduktet Barbasco Plus støtter opp om kroppens naturlige prosesser og dermed styrke kroppen innenfra. Tatt i betraktning at en god hormonbalanse reduserer de negative effektene fra stress og styrker kroppens vitalitet, er det ikke rart at Barbasco er et populært kosttilskudd. Et tidligere publisert (og noen upubliserte) studier viser at Barbasco Plus har en god effekt på binyrene og samtlige av deltakerne som fikk Barbasco Plus i det publiserte studie ble målt med en klar økning av DHEA verdiene i blodet. DHEA er med på å balansere kroppens produksjon av kortisol, og DHEA produksjonen reduseres betydelig ved langvarige stresstilstander. Enkelte mener derfor at Barbasco Plus kan være med å gjenopprette kroppens balanse og dermed redusere stress.